Mart Spenkelink winnaar biljarttoernooi Twenthe

Mooie biljartmiddag, spannende finales en trick-shots op het Piepwillem

Goor – Voetbalvereniging Twenthe organiseerde zaterdagmiddag 25 februari de grote biljartfinale van het eigen biljarttoernooi. Dit jaar deden meer dan 120 amateurbiljarters mee aan het toernooi op het Piepwillem. Uiteindelijk mag Mart Spenkelink zich een jaar lang de biljartkampioen van Twenthe noemen in de spelsoort “libre”. Jan Reef werd vorige week al winnaar van het driebandentoernooi.

De halve finales gingen na loting tussen Job Hartgerink en Stephan Mellegers enerzijds en Bouwe Ardesch en Mart Spenkelink anderzijds. De partijen waren af en toe bloedstollend. Job Hartgerink moest het nipt afleggen in zijn partij tegen Stephan Mellegers en Mart Spenkelink wist via een knappe eindsprint Bouwe Ardesch af te troeven. De geoefende biljarters hadden grote moeite met de onbevangenheid van de beide spelers die 20 caramboles moesten maken om de finale te halen.

Als opmaat naar de grande finale gaf Jop de Jong uit Bathmen een spectaculaire demonstratie “biljart artistiek”. De viervoudig Nederlands Kampioen zou vorige week deelnemen aan het WK in Turkije. Dit toernooi is vanwege bekende redenen uitgesteld en wordt nu in september afgewerkt. Jop de Jong geldt als een belangrijke kandidaat voor de wereldtitel en het zou zo maar kunnen dat we een toekomstig wereldkampioen op het Piepwillem in actie hebben gezien. Jop vermaakte het talrijk opgekomen publiek met mooie figuren en trick-shots die niet officieel onderdeel van de wedstrijdsport zijn. Jop wisselde mooie anekdotes af met spectaculaire zweepslag-trekstoten, zware kopstoten en subtiele doorschieters. Hij wist het publiek prima te vermaken en zorgde daarmee voor de nodige inspiratie voor de finalisten Mart Spenkelink en Stephan Mellegers.

De climax van de middag was ook nu weer spannend. Mart Spenkelink had zijn zenuwen het best in bedwang en maakt in de eindfase van de partij indruk door een achterstand weg te werken waardoor Stephan Mellegers uiteindelijk tweede werd. De prijzen werden uitgereikt door voorzitter Robin Kemper. Hij had terecht complimenten voor de biljarters en de organisatie van het toernooi. Twenthe kan terugkijken op een zeer succesvol toernooi met een mooi programma op de finaledag.

Bericht geplaatst op dinsdag 28 februari 2023 om 14:14u28-02-2023 @ 14:14u | Link